Facebook gaat onderzoek naar zijn 1,3 miljard gebruikers intern beter screenen, maakt het sociale netwerk bekend. 

Toen deze zomer bekend werd dat Facebook-gebruikers zonder hun medeweten waren onderworpen aan een studie naar het manipuleren van emoties, lokte dat een storm van protest uit. In een blogpost schijft Mike Schroepfer, hoofd technologie van Facebook, dat het bedrijf de kritiek ter harte neemt, staat in de New York Times.

Tijdlijn zonder medeweten gemanipuleerd

Tijdens het emotie-onderzoek veranderde Facebook het aantal positieve en negatieve berichten dat een half miljoen gebruikers te zien kreeg in hun tijdlijn, om te kijken of dat van invloed was op de toon van hun eigen posts. Facebook heeft nog altijd niet bekend gemaakt welke gebruikers ongemerkt aan het onderzoek meededen. “Het is nu duidelijk dat we dingen anders hadden moeten doen”, schrijft Schroepfer.

“Bijvoorbeeld, dat we hadden moeten overwegen op welke andere, niet-experimentele, manieren dit onderzoek had kunnen plaatsvinden. Het was beter als de proef was beoordeeld door een grotere en hogergeplaatste groep mensen. En ten slotte hebben we niet duidelijk gecommuniceerd hoe en waarom we dit onderzoek hebben uitgevoerd, toen we de resultaten publiceerden.”

Geen externe commissie

Veel Facebook-leden zagen de manipulatie als een ernstige aantasting van het vertrouwen dat ze in het netwerk hadden gesteld. Veel transparanter wordt het er niet op: wat voor onderzoeken Facebook uitvoert zal niet door een onafhankelijke instantie worden beoordeeld. Ook wil het bedrijf niet openbaar maken welke richtlijnen worden gevolgd bij de beoordeling of proeven gepast zijn of niet. Ook maakte Facebook niet duidelijk of gebruikers vooraf om toestemming zal worden gevraagd voor deelname aan onderzoeksprojecten.

Technici zullen nu wel een training in ethiek krijgen, als onderdeel van de zesweekse introductiecursus die ze krijgen als ze in dienst treden bij het bedrijf. En mensen hoger op in de Facebook-hiërarchie zullen beoordelen of onderzoek mag doorgaan.

'Maak je richtlijnen openbaar'

In een reactie zei Jeffrey Hancock, hoogleraar aan de Cornell-universiteit en één van de auteurs van het omstreden emotie-onderzoek, verheugd te zijn dat Facebook zijn medewerkers gaat trainen in ethiek. Maar Hancock vindt het ook belangrijk dat duidelijk is welke richtlijnen Facebook gaat hanteren voor intern onderzoek. "Gaan ze door met dit soort onderzoeken, en brengen ze die gewoon niet naar buiten?"

Ryan Calo, universitair docent aan de juridische faculteit van de Universiteit van Washington, vindt dat Facebook en andere bedrijven beoordelingscommissies voor dit soort proeven moeten oprichten, net zoals universiteiten hebben.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl